Altārs Ūsiņam
Ūsiņš ir ir zirgu un bišu aizgādnis. Latviešu mitoloģijā viņš simbolizē pavasari, dzīvību un visu, kas zaļš.
Zirgam bija ārkārtīgi liela nozīme laikmetā, kad nebija ne automobīļa, ne kombaina. Tas deva brīvību ceļot tālāk, brīvību no smagiem darbiem un palīdzēja zemniekam būt raženākam. Zirgs - tā bija brīvība.
Ūsiņš modināja visus pēc garām, tumšām ziemām, ienesot mūsu zemē atpakaļ zaļo, smaržīgo un garšīgo. Bitītes apčubināja visus kokus, krūmus un ziedus. Pavasaris ir jaunas cerības laiks.
Man patīk domāt, ka Ūsiņš ir atbildīgs arī par manu radošumu. Šī ķevere sargā prātu no visa tā, kas novērš uzmanību no Ūsiņa pamatvērtībām -
Brīvība, radošs gars un viss, kas zaļš.
process
Kopš es sāku mācīties 3D dizainu, jau no pašiem sākumiem gribēju kaut kā apvienot savu ilustrāciju ar 3D. “Altārs Ūsiņam” ir mans mēģinājums izdarīt tieši to.
Sākumā nesapratu, kā tieši es to visu varētu izpildīt. Mani māca šaubas par darba vīziju, taču es nesatraucos. Zināju, ka procesa laikā radīšu atbildes.
Es nezināju, vai vēlos darbu radīt fotoreālisma, gleznieciskā vai ilustratīvā stilā. Gribēju vismaz pamēģināt fotoreālismu, tapēc arī sāku ar to. Un labi vien, ka tā.
Šī telpa un viss tajā ir pilnībā radīts 3D vidē. Mēbeles, maģis, ķivere, augi - viss. Lai gan gala darbs visam šim projektam bija digitālā glezna, es gribētu teikt, ka patiesais projekta apkopojums ir redzams šeit. Tas iekļauj sevī visu, kas mani noveda līdz šim punktam manā radošajā dzīvē.
Ķivere
Es sāku ar ķiveri. Šis nebija mans pirmais 3D modelis. Skulptēšanas, retopoloģijas, un teksturēšanas procesam jau biju gājis cauri pāris reizes. Taču ar šo ķiveri bija mazliet sarežģītāk dēļ tās tukšā vidus un sarežģītās formas. Kļūdas pieļāvu katrā solī. Es zināju, ka modelim nav jābūt izcilam, jo gala rezultāts ir renders.* Tapēc daudz laika nepavadīju, lai problēmas risinātu.
Acīmredzot, ķivere ir iedvesmota no Romas Impērijas skaistajiem dizainiem. Jau gadiem Romas Impērijas un Senās Grieķijas mākslinieku darbi ir mani uzrunājuši. Tiem piemīt mērogs, kādu latviešu mitoloģijā, vēsturē un mākslā ļoti reti gadās piedzīvot. Gribēju iztēloties, kā izskatītos ķivere radīta ar seno romiešu talantu, bet ar senlatviešu vizuālo valodu.
Par vizuālajiem elementiem atsevišķi neizteikšos. Ļaušu katram skatītājam pašam rast nozīmi ķiveres formās.
*ja pats svarīgākais ir, kā izskatās virsbūve, tad nav lielas nozīmes tam, kas notiek zem pārsega.
Taču vienam gan es vēlos pievērst uzmanību - cekulā ir sliede. Sliede priekš manis simbolizē stūrgalvīgu un nelokāmu pārliecību par virzienu, kurā mākslinieks dodās. Daudzi teiktu, ka mākslinieks taču ir brīvs, šaubu pilns un plivinās pa vējam. Un tā ganjau arī būtu taisnība vairākos gadījumos. Taču neskatoties uz visu to, māksliniekam ir jāpiemīt arī neapšaubāmai vēlmei radīt un drosmei savus darbus izlikt publiskajā vidē.
Sliedi notur saknes. Tās simbolizē mūsu kultūrvēsturi un visus tos, kas (latviešu) vizuālajā mākslā ir likuši ceļu pirms mums. Katra jaunā paaudze var atskatīties uz sūri, grūti izlikto dzelzceļu un redzēt, no kurienes mēs nākam. Ceļš uz priekšu gan ir jauno rokās.
Altārs
Kad ķivere bija gatava, es sapratu, ka tomēr gala darbu gribēšu veikt gleznieciskā stilā. Tas nozīmēja to, ka man ķiveri vajadzēs teksturēt par jaunu. Es uzmetu ātro 3D skici Blenderī, un tad ķēros klāt katra atsevišķā modeļa teksturēšanai. 3D daļu nobeidzu ar gaismošanu un renderu.
Pēc tam rezultātu ienesu digitālās gleznošanas programmā Procreate, kur es visam pārgleznoju pāri.
Lai ieturētos augstāk minētās istabas tematikā, es savu progresiju dokumentēju ar 3D renderiem, it kā visu darbu būtu gleznojis uz kanvas ar “īsto” ķiveri fonā.
Gala rezultātā man viens un tas pats darbs bija gan uzgleznots, gan uzmodelēts 3D vidē. Līdz ar to, es nolēmu pievienot zīmējumam Augmented Reality komponenti. Tas nozīmē, ka uz darbu skatoties caur telefona kameru, var redzēt 3D daļu un to inspektēt pēc paša patikas.